Dags för value?

 Det känns onekligen som om traditionella valueaktier har presterat dåligt relativt growth ett bra tag nu. Att vara positionerad mot tillväxtaktier har varit en otroligt bra affär medan traditionell value mest har stått stilla. Jag har personligen varit positionerad främst mot tillväxt men har också ett value-case i portföljen, ni kan nog gissa vilket det är. Att både ha value-case och growth-case i portföljen tror jag är en fördel. Jag bedömer nedsidan som mycket lägre i value-caset, medan multiplarna på de mer tillväxtorienterade såklart kan falla beroende på vad marknaden känner.


Jag känner dock att det definitivt kan vara tid att leta mer value-orienterade. Jag tror aldrig jag har känt denna typ av hausse förut, men då har jag såklart inte varit med under IT-bubblan som enligt många åsikter var mycket haussigare än vad vi ser nu. Jag kommer sannolikt den närmsta tiden att minska positionen i tillväxtcase för att öka i de bolag där jag bedömer nedsidan som lägre, alltså mer value-orienterade case.

 

Något att betänka och som jag tycker är intressant är dock att det nu har kommit nya stimulanspaket i USA. De initiala kommentarerna var i stil med "nu finns det inget stopp för börserna". Detta känns mycket som situationer där det först är när den siste pessimisten blivit optimist som börsen kan vända nedåt, och att det alltså nu kommer barka nedåt istället. Detta är ingenting som jag baserar beslut på, men likväl kul att spekulera. Mvh

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räntekostnader i Catellas fastighetsfonder

 Hej allihopa! Tänkte skriva lite om räntekostnader osv nu när det är en het potatis. Nedan är Catellas största fonds(Catella Wohnen Europa)...