Nothing to change sentiment like price

"Nothing to change sentiment like price." Ett citat de flesta av oss förmodligen hört otaliga gånger. Även om det kan tyckas vara uttjatat ligger det mycket värdefullt i detta citat, iallafall för min egen del.

Men vad menas egentligen med att sentimentet förändras av priset? För mig kopplar det an till vissa tankevurpor jag skrivit om tidigare. Det finns för mig inget som får mig närmre att köpa ett bolag än när kursen gått upp mycket senaste tiden, iallafall är detta den initiala reaktionen. Tankar som att jag är dum som var skeptisk mot bolaget och aldrig köpte är svåra att bli av med när aktien i fråga tycks gå upp ett par procent varje dag. Att denna känsla,för mig,blir än värre av att aktien ägs av någon jag känner är inget jag är stolt över, men det är likväl sant. Att inte agera på denna känslan är enligt mig otroligt viktigt. Det är flera olika kraftfulla känslor som drar i ens inre i en sådan situation. Avundsjuka eller förminskande av sin egna förmåga kan vara två exempel. Även om dessa känslor är starka är det väldigt viktigt att inte agera på det. Ta ett steg tillbaka och inse vad du faktiskt håller på med och vad du är för typ av investerare.

Den andra sidan av myntet är när priset går ner i ett bolag du äger. Känslan infinner sig ibland att man bara borde kasta ut detta skitbolag ur portföljen och vara klar med det. Hela tankegången har egentligen bara förändrats av att priset gått ner. Om du då hellre säljer än köper i ett bolag du av någon anledning funnit vara ett attraktivt bolag redan innan prisnedgången, vad är du då för typ av investerare? Detta är iallafall inget sätt jag vill agera på. Det är såklart otroligt viktigt att veta vad man äger och varför man äger det.

Mer allmänt känns det som om investerarkollektivet ser en stigande kurs som ett bevis på att bolaget presterar medan en sjunkande kurs gör att bolaget blir definierat som ett skitbolag. Det kan såklart finnas kopplingar här men att se kursen som ett bevis på hur bolaget presterar eller kommer prestera i framtiden håller jag inte med om. Priset bestäms enbart av hur människorna som antingen köper eller säljer aktien agerar. Om endast ett fåtal investerare vet om att bolaget finns, som en biprodukt av att det till exempel är underanalyserat, kommer det inte finnas särskilt många köpare. Om det inte finns många köpare kommer priset ha svårt att leta sig uppåt. Istället för att se detta som ett bolag som förmodligen har låg kvalité bör du tacka för chansen det ger dig som förhoppningsvis kan bolaget bättre än andra.

Det handlar förmodligen främst om att så kallade kvalitetsbolag ofta har högre multiplar, men att se en stigande multipel som ett bevis på kvalitet är bakåtvänt. På samma sätt behöver inte en låg multipel vara ett bevis på låg kvalitet. 

De största riskerna och möjligheterna finns vad jag tror i bolag som har "fel" multipel. Det vill säga ett kvalitetsbolag som har en skitmultipel alternativt ett skitbolag som har en kvalitetsmultipel. Att hitta ett kvalitetsbolag till en låg multipel kan göra ett helt liv medan ett skitbolag till en kvalitetsmultipel kan vara ödesdigert. Som alltid gäller det att tänka efter, vara vaksam på skiten och leta med ljus och lykta efter kvalitet. Mvh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räntekostnader i Catellas fastighetsfonder

 Hej allihopa! Tänkte skriva lite om räntekostnader osv nu när det är en het potatis. Nedan är Catellas största fonds(Catella Wohnen Europa)...