Ännu ett par tankar om Catella

Catella har enligt mig väldigt förvirrande rapporter och det är svårt att hålla koll på allt i bolaget. Jag måste erkänna att det är väldigt mycket i caset och kring bolaget som gör mig väldigt förvirrad och dessutom saker som helt enkelt är över min kunskapsnivå. Jag tror dock att detta skapar möjligheter att verkligen grotta ner sig i bolaget vilket är både roligt och givande, särskilt om det man hittar visar sig vara av väsentlig betydelse för bolagets utveckling.

Iallafall, utöver den långa listan av koncernföretag(nedan) där man har olika stor andel i diverse olika koncernföretag som t.ex Kaktusprojektet, de tyska fastighetsprojekten eller IPM, finns det ett par intresseföretag. Intresseföretag definieras i Catellas årsredovisning som "innehav som varken är dotterbolag eller samarbetsarrangemang, men där koncernen kan utöva ett betydande inflytande, vilket i regel gäller för aktieinnehav som omfattar mellan 20 procent och 50 procent av rösterna." En lista på dessa bolag finns i andra bilden. 





 


Så vad är alla dessa bolag och vad gör dom? Nordic Seeding och Grand Central har att göra med de tyska fastighetsprojekten. CatWave tror jag är wealth management-delen som man sålt till Söderberg & partners. Startplattan 170641 är det genemsamma bolaget man har bildat för satsningen i Norrköping(som nu alltså heter InfraHubs). Bolaget Bibliotesparken är ett projekt i Danmark, där man som syns på bilden äger 20 %. Man sålde dock bolaget 2018 genom en s.k Forward-sale, vilket innebär att säljaren först slutför projektet innan betalning sker. Eftersom inga summor nämns i pressmeddelandet från 2018, är det oklart hur mycket Catellas del är värd. Projektet var planerat att färdigställas runt 2020, det är dock oklart hur långt projektet kommit och därigenom när betalning sker (?).



De andra bolagen på listan är uteslutande franska bolag för logistikfastigheter genom Catella logistic Europe. Som synes äger man här 65 % av bolagen. Man äger också Catella Logistic Europe som är bolaget som står för utvecklingen av fastigheterna. Genom dessa intresseföretag äger alltså Catella direkt en del av fastigheterna(som de flesta är under utveckling), och två av dessa är sålda genom Forward-funding sales. 

Ett bolag har faktiskt betydande intäkter under vad jag antar är 2019 (127 mkr) vilket jag vidare antar är intäkter från forward-funding försäljningen av objektet. Iallafall så värderas som synes dessa projekt i balansräkningen till sammanlagt -1 mkr. Jag har ingen vad de ska vara värderade till, men att värdera alla dessa projekt till -1 mkr känns ändå ganska lågt. Jag vet heller ingenting om hur långt dessa projekt(5 st är under development enligt Catella logistigics Europes hemsida) är gångna, men det borde ändå finnas en del (över)värden här. 

Jag inser som sagt att detta kanske är något förvirrande och komplicerat samt att jag kan ha fel om allt jag skrivit här. Om någon som läser detta vet något jag inte vet eller förstår något jag inte förstår får ni gärna kommentera. Mvh




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räntekostnader i Catellas fastighetsfonder

 Hej allihopa! Tänkte skriva lite om räntekostnader osv nu när det är en het potatis. Nedan är Catellas största fonds(Catella Wohnen Europa)...