Ett par tankar om Catella

Catella är för de flesta som är aktiva på finanstwitter, vilket jag också är, inget nytt bolag. Bolaget börjar bli alltmer populärt bland vissa stora aktieprofiler som jag väljer att inte nämna här, vilket delvis har gjort att bolaget också ökat i popularitet hos andra.Jag tror därför inte bolaget behöver någon större introduktion utan jag tänkte gå igenom ett par tankar jag haft senaste tiden både om bolaget och om kursen.

Kursutvecklingen har inte varit någon munter upplevelse senaste tiden, men det är väldigt mycket som sker i bolaget just nu som jag tror gör att gemene man inte orkar grotta ner sig i bolaget. När man ser ett resultat från ett kvartal, som nu i Q2, och det visar förlust, ja då skiter man i varför och säljer bolaget istället för att reda ut varför och om det kan finnas värden där bakom. Iallafall, banken håller på att avvecklas och borde vara klar inom ett år har jag för mig, vilket kommer frigöra kapital i storleksordningen 300-400m om jag minns rätt. Den stora delen av Grand Central-avyttringen kommer även att redovisas i Q3 som innebär en positiv effekt på resultat efter skatt på 155m. Catella fonder ska också avvecklas vilket kommer göra att man blir av med en för närvarande förlustdrivande verksamhet för en i min mening ganska stor peng, 126-154 m givet prestation framtills avyttringen sker. Viktigt i min mening att komma ihåg är att 126-154 m inte låter som särskilt mycket pengar, men i förhållandet till Catellas börsvärde som i skrivande stund är cirka 1,9 miljarder så är det ändå en signifikant del av hela BV man får in genom att sälja av en del av verksamheten som man ändå inte vill äga. 

Det har den senaste månaden cirka funnits en konsekvent säljare från NRD som den senaste månaden nettosålt ungefär 850 000 aktier. Jag har tidigare observerat att Rutger Arnhults M2 asset management börjat minska sin position, vilket gör att det kanske kan tänkas vara han som fortsatt avyttrar, alternativt förra VD:s aktier som börjat säljas, vem vet. Ägarlistan kommer sannolikt att uppdateras inom kort, ska bli intressant att se. Detta kan alltså vara en stor bidragande orsak till att kursen den senaste tiden gått relativt dåligt, såklart i kombination med andra orsaker som covid har bidragit med. 

Det viktigaste med caset är dock fortfarande PIM som fortsätter att imponera med bland annat  högre EBIT-marginal jämfört med förra Q2, som också då uppvisade rekordmarginal. Man ligger just nu på 156 m EBIT i PIM r12 vilket med tanke på hur stabilt kapitalet och därmed också intäkterna borde vara, skulle kunna motivera dagens kurs helt på egen hand. Några kvartal till med likadan performance så kommer det bli väldigt svårt att ignorera värdet som finns här, speciellt när flera av de andra affärsområdena är borta vilket kommer göra redovisningen renare och inget "skit" som stör PIM:s siffror(på koncernnivå).

En annan tanke jag har haft relaterar till Project Managements delaktighet i PIM affärsområdet. Så som jag har tänkt mig det borde Project Management ha begränsad fakturering under "utvecklingstiden" av projekten, jag är dock inte helt säker utan kan helt enkelt tänka fel här. Jag tänker mig att hela resultateffekten kommer när projekten sedan avyttras efter att ha lagt ner alla kostnader under utvecklingstiden av projekten. Project Management har vad jag kan se under den senaste tiden expanderat mycket, alltså i antal anställda, och fortsätter att göra så. Detta skulle då alltså betyda att Project Managements löpande kostnader under året skuggar de andra delarna av PIM:s marginalpotential. Rensat för Project managements löpande kostnader, vad är EBIT-marginal för PIM? Jag tror den är stor och har stor potential. Mvh.

Allt detta är så klart ingen rekommendation. Jag är en amatör, gör alltid din egen analys av ett bolag innan du eventuellt köper eller säljer dess aktie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räntekostnader i Catellas fastighetsfonder

 Hej allihopa! Tänkte skriva lite om räntekostnader osv nu när det är en het potatis. Nedan är Catellas största fonds(Catella Wohnen Europa)...