Efterblivet skit

 Att kunna förvärva i stort sett vad som helst, ju större desto bättre, till synes till vilket pris som helst med hur mycket utspädning som helst och kursen går alltid upp.

Hur det man köper idag kommer prestera i framtiden spelar inte roll. 

Vad och hur man betalar spelar inte roll. 

Det som spelar roll är att förvaltare är villiga att ge bolaget pengar för nytryckta aktier så att kursen kan gå upp så att man kan trycka nya aktier på ett ännu högre pris. 

Hur folk kan äga sån här skit utan att spy rakt ut är helt otroligt. Och då har jag inte ens börjat prata om allt ESG-piss som finns därute. Det är verkligen uppenbart att pengar är gratis och att människor har blivit sjuka av klimatet. Bolag ska inte värderas hur högt som helst bara för att de är ett ESG-case. Ett bolag är fortfarande ett bolag och det ska generera avkastning till ägarna. Det skulle inte förvåna mig alls om ESG är vår tids IT-bubbla, där allt med en "ESG-etikett" ska ägas oavsett pris. 

Pris och värdering spelar alltid roll. Att vara ESG-minded tror jag i dessa tider absolut är ett måste för de flesta bolag, men det blir problem när bolag som inte har något att göra med varken ESG eller hållbarhet eller något annat försöker verka "hållbara" för att uppnå en premievärdering. Fondförvaltare verkar svälja allt dessa bolag säger och ingen ifrågasätter, man undrar hur det kommer att sluta. Dessutom verkar rena förhoppningsbolag värderas skyhögt endast på förhoppningen om att de någon gång i framtiden ska förändra världen till en mycket mer "hållbar" plats på något sätt. De flesta bolag kommer inte förändra världen, tvärtom kommer de flesta bolag gå i konkurs. 

Ja jag är arg och kanske är jag arg endast för att jag missat tåget? Vem vet. Jag tror i alla fall att det nu är extra viktigt att veta vad man faktiskt äger. Mvh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räntekostnader i Catellas fastighetsfonder

 Hej allihopa! Tänkte skriva lite om räntekostnader osv nu när det är en het potatis. Nedan är Catellas största fonds(Catella Wohnen Europa)...