Catella Q4

 Catella har nu släppt sin Q4-rapport och det kan nog bäst beskrivas som en "mixed bag". Dagen innan rapporten släppte bolaget nyheten att Christoffer Abramson, som sedan cirka oktober är CFO, istället kommer att ta över som VD. Jag ser det som positivt att man äntligen hittat en VD och tror han kan passa väl för posten. Han har dessutom stora incitament att försöka göra skillnad i aktiekursen.



Om vi går över till själva rapporten så fanns det både positiva och negativa aspekter.

 

Property Investment Management

PIM presterade enligt mig ungefär som väntat. Avgifterna varierar mellan kvartal både inom PF, PAM och PM beroende på aktivitet då man bland annat tar ut avgift för t.ex köp eller development av en fastighet. Om inte så mycket händer i ett kvartal blir det heller inte så mycket avgifter. Det viktigaste är dock i min mening att AUM fortsätter växa vilket det gjorde med cirka 4 Mdr justerat för valutaeffekter, något man endast nämnde på conf-callet. För helåret 2020 presterade PIM 239 Mkr i EBIT vilket såklart påverkas av avyttringen av Grand Central, och ska således inte räknas som någon "run-rate". Detta ger dock en bild av de värden som kan finnas på Catellas balansräkning och vad Project Management kan prestera. 


Systematic Funds

Systematic funds är ett sorgebarn och såg ytterligare utflöden under kvartalet och AUM uppgår nu till smått ynkliga 14,2 Mdr. Rörelseresultatet har varit negativt nu 3 kvartal i rad men man fortsätter att satsa på att utveckla nya produkter och satsa inom området, även om man nämner att man behöver anpassa kostnadskostymen till den nya AUM-nivån. Något konfunderad över vad man vill med detta men något annat än detta kan väl inte rimligtvis varit förväntat heller? 


Corporate Finance

Corporate Finance levererade i mitt tycke starka siffror. Att transaktionsvolymerna gick ner så pass mycket under kvartalet men intäkterna fortfarande var så gott som flat tycker jag är ett positivt tecken. Detta kommer troligen från ett större fokus på större transaktioner i Sverige, där jag antar att man kan ta en större avgift i förhållande till transaktionernas storlek. Nedan ser vi intäkter/total transaktionsvolym för Corporate Finance. Att den tickat uppåt de senaste åren tror jag som sagt beror på fokus mot större transaktioner, t.ex de svenska transaktioner man nämnde under detta kvartalet.




Corpen i Tyskland tycker jag får orimligt mycket uppmärksamhet. Som jag ser det har man i stort sett aldrig haft någon större Corp-verksamhet i Tyskland men det är det man nu vill försöka utveckla.

Övrigt och Summering

Banklicensen beräknas lämnas in under första kvartalet 2021 och godkännas under andra kvartalet. Jag har tänkt "snart så" väl länge nu men nu känns det verkligen närmre än nånsin. Jag kommer dock inte fira förrän PM kommer om att allt är godkänt. "PM kommer boom boom", som en vis man en gång sa.

Man nämner i VD-ordet att man kan tänka sig att avyttra "certain assets" eftersom man behöver likviditet för att utforska de "opportunities" man ser i marknaden. Som jag tolkar det gäller detta något projekt, kanske Kaktus kan vara moget för avyttring snart? Oklart vad man menar för möjligheter men tycker att de positiva aspekter man nämner får oförtjänt lite uppmärksamhet, även om ingenting konkret är kommunicerat ännu. 

Givet att banklicensen är helt återlämnad i Q2 skulle kassan utan vidare kunna närma sig 2 miljarder. Detta är fastän man under de senaste kvartalen, och så även nu i Q4, investerat mer både i Kaktus och i den nya logistikfastigheten i Norrköping, där byggnation även påbörjats. Jag tror det kan finnas mycket värden i Kaktus men vågar inte dra till med någon siffra.

Det finns som sagt vissa frågetecken men för att summera tycker jag att reaktionen på rapporten var oförtjänt. Jag tror investerarkollektivet helt enkelt ser minus på sista raden och trycker sälj, som alltid behöver man dock gräva lite för att få hela bilden. Värt att komma ihåg är ju såklart att aktien nästan stod i 35(!) kr dagen innan rapporten. 

Sammantaget har jag svårt att se någon större nedsida, givet den enorma kassan samt tillgångar på balansräkningen. Uppsidan kan vara allt ifrån stor till enorm, som jag ser det. Jag håller hårt i mina aktier och funderar på att öka en del. Gör dock alltid din egen analys.

Mvh


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räntekostnader i Catellas fastighetsfonder

 Hej allihopa! Tänkte skriva lite om räntekostnader osv nu när det är en het potatis. Nedan är Catellas största fonds(Catella Wohnen Europa)...