Infrahubs Norrköping

Infrahubs Norrköping närmar sig försäljning, minst sagt. Vid senaste kvartalsrapporten fick ledningen en bra fråga gällande huruvida försäljningen hade blivit försenad eller inte, då man tidigare gett indikationer på att försäljningen skulle kunna gå igenom redan i det fjärde kvartalet 2021. På detta svarade VD ungefär att bolaget valt att gå för högsta möjliga bud och därigenom accepterat en längre due dilligence-process, samt att köparen är institutionell och tar DD på största allvar.


Ett rimligt svar men likväl något irriterande att saker likt mycket annat i Catella tycks ta väldigt lång tid. Det verkar dock som att processen är i slutskedet och VD sa även att de hoppades kunna skicka ut ett pressmeddelande inom de kommande 3-4 veckorna. Detta är nu den fjärde veckan så det brinner i knutarna. Jag tror dock hur som helst att bolaget verkligen vill avsluta processen inom det första kvartalet och det kan mycket väl bli så att vi får ett PM den 31 mars. 


Något Kvalitetsaktiepodden(lyssna!!) tog upp i det senaste avsnittet(de har nyligen börjat "följa" Catella) var att det kan vara så att försäljningen gäller "hela" infrahubsportföljen och att det är därför DD har dragit ut på tiden. Detta låter rimligt i mina öron, återstår att se. Ifall det är en portföljaffär hade det sannolikt varit positivt för värderingen, då iallafall så vitt jag vet brukar portföljaffärer åtnjuta en premie jämfört med enskilda objekt. 



Angående värderingen av projektet vågar jag inte uttala mig uttryckligen. Redeye är enda firman som har detaljerade estimat ner på projektnivå och de estimerar en "profit before tax" för Infrahubs Norrköping på 22m. Detta är säkert rimligt i förhållande till IRR-målet på 20 % som jag tror Redeye har som grundansats men jag tror av olika anledningar att detta kommer överträffas med råge.


En annan möjlighet är att den svenska logistikfonden som Catella ska starta förvärvar hela infrahubsportföljen. Det kan då också vara så att banklicensens sena inlämnande har skapat förseningar för logistikfonden och således skapat förseningar för försäljningen av Norrköping, men det är såklart bara spekulation. 


Oavsett hur det blir ska det bli intressant att se hur både detta och flertalet andra projekt avslutas samt hur marknaden tar emot Catella när väl "harvesting period" kan börja!


Uppdatering: PM om försäljning har nu kommit och priset blev 880 M "efter avdrag för latent skatt". Det kommunicerades även att hyresvärdet var 34 M, vilket var något lägre än jag hade estimerat precis som priset. Efter avdrag för latent skatt betyder att köparen värderade fastigheten ytterligare något högre än 880 M. Ett värde på 900 M samt en överskottsgrad på 90 % ger en yield på 3,4 %, vilket talar för höga värden även för kommande försäljningar.


Uppdatering: Har nu faktiskt räknat på det och istället kommit fram till att värdet före avdrag för latent skatt är 960 M sek, vilket med samma antagande om överskottsgrad på 90 % ger en yield på ungefär 3,2 %.

Mvh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räntekostnader i Catellas fastighetsfonder

 Hej allihopa! Tänkte skriva lite om räntekostnader osv nu när det är en het potatis. Nedan är Catellas största fonds(Catella Wohnen Europa)...