Det är alltid förvirrande

Något många uttrycker just nu är att makrobilden aldrig har varit mer förvirrad än just nu. Jag är beredd att hålla med delvis att det är väldigt mycket som har hänt i början av året, vi har rysk invasion, inflation samtidigt som räntan fortsatt är låg, problem med energi, gas, olja etc. Listan kan sannolikt göras hur lång som helst men det är inte poängen här.

Jag tror inte att det aldrig förr varit så pass svårt som det är nu stämmer riktigt. Jag tror, som jag förmodligen skrivit förut, att vi har en tendens att överdriva relevansen av det som händer i världen och för oss själva just nu. Hur saker kändes till exempel i början av 2020 har vi sedan länge glömt även om händelserna då utan tvekan kändes som det mest extrema som någonsin hade hänt på marknaden. Vi blir matade av information konstant vilket jag tror generellt är en nackdel för oss människor men speciellt för investerare som försöker hålla huvudet kallt och inte påverkas för mycket av vad andra känner eller vad som händer i världen.

Att stänga av och helt enkelt inte ta in för mycket information tror jag är värdefullt för de flesta och borde hjälpa att inte påverkas för mycket av makrobilden. Den övergripande massan av information är brus men likväl påverkar det oss. Det bästa att göra tror jag därför är att helt enkelt inte ta in för mycket information och/eller vara väldigt selektiv med vad du tar in eller läser. 

Det som händer just nu är troligtvis inte det mest extrema som någonsin hänt på marknaden och garanterat inte det mest extrema som kommer hända.

Mvh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räntekostnader i Catellas fastighetsfonder

 Hej allihopa! Tänkte skriva lite om räntekostnader osv nu när det är en het potatis. Nedan är Catellas största fonds(Catella Wohnen Europa)...