JLT Mobile Computers

 Hej bloggen.


Ett väldigt litet bolag jag lagt en del tanketid på är JLT. Har suttit och filat på att skriva ett längre inlägg om bolaget men aldrig riktigt fått till det i tankeverkstaden och det har därför inte blivit något av det. 

Jag äger lite aktier i bolaget så jag har det sagt från början.

Bolaget redovisar en orderstock vid utgången av fjärde kvartalet på totalt 54,2 M SEK varav 31,5 M SEK med planerad leverans i första kvartalet 2022. I orderstocken räknas inte serviceavtal in. Som jämförelse uppgick omsättningen första kvartalet 2021 till 29,4 M SEK. Orderstocken med planerad leverans i första kvartalet uppgår alltså till mer än jämförelsekvartalets hela omsättning, vilket borde innebära ett kvartal med god tillväxt i omsättning. 

Som ytterligare jämförelse uppgick orderstock med planerad leverans i första kvartalet 2021 till 11,2 M SEK, vid utgången av 2020, där den totala omsättningen för kvartalet sedan blev 29,4 M SEK. Det går sannolikt inte att jämföra dessa siffror rakt av, alltså att det skulle vara rimligt med cirka 20 M SEK mer i omsättning än orderstock med planerad leverans för ett kvartal, men likväl ett gott tecken och en ganska kraftig tillväxt går sannolikt att pensla in tror jag. Bolaget nämner att kunder har tidigarelagt ordrar vilket föranleder den förra tanken.


Det var allt jag hade idag, tack för mig!


Något som ytterligare talar för relativt stor tillväxt i första kvartalet är både att dollarn har stärkts mot den svenska kronan, vilket hjälper bolagets tillväxt och bruttomarginal positivt. Bolaget nämner även att man gjort prisökningar ut mot kund vilket även detta borde börja synas under året och vara positivt för tillväxt och bruttomarginal. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räntekostnader i Catellas fastighetsfonder

 Hej allihopa! Tänkte skriva lite om räntekostnader osv nu när det är en het potatis. Nedan är Catellas största fonds(Catella Wohnen Europa)...