Är dagens marknad alltid den sjukaste?

Är nutiden verkligen det sjukaste vi nånsin har upplevt eller känns det bara så?

Är kapade aktiekurser med hjälp av forum verkligen något nytt på marknaden? Hedgefonder som går i konken har vi väl sett förut?

Med de sjuka dagarna vi haft senaste tiden med amerikanska forum som kapar diverse aktier har även jag tänkt att det här måste ju vara den sjukaste och mest psykotiska marknaden vi någonsin sett. Men är det verkligen så?

Jag tror det kan handla mycket om att vi alltid ser nutiden som den mest händelserika tiden helt enkelt för att det händer just nu. När vid början av 2020 det hände vad som kändes som en otrolig mängd saker samtidigt kändes det som den tiden det sjukaste nånsin. Nu i början på detta åter är 2020 glömt och vi har nya sjuka saker och kapade aktier att oroa oss över. 


Min poäng är att jag tror att det alltid har hänt och alltid kommer hända sjuka saker på marknaden. Det som hände för ett par år sedan finns fortfarande i huvudet, medan specifika anomalier från 10 år sen helt försvunnit från folks medvetanden. 

Jag tror inte man ska dra för långtgående teorier om varför dessa saker händer, utan marknaden har alltid varit irrationell och galen i vissa valda aktier eller tider. 

Mvh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räntekostnader i Catellas fastighetsfonder

 Hej allihopa! Tänkte skriva lite om räntekostnader osv nu när det är en het potatis. Nedan är Catellas största fonds(Catella Wohnen Europa)...