Catella igen

Senaste rapporten (Q1) tyckte jag var trevlig läsning generellt men jag tänkte prata om lite andra saker gällande Catella idag.

Namnbyte från property investment management(PIM) till investment management(IM).

Inget större sades om detta namnbyte i rapport eller conf men detta skulle kunna vara ett tecken på att fler delar är på väg att ingå här? Jag tycker mig tidigare ha anat hintar på att de vill bredda sig till andra typer av investeringsförvaltning, och då har jag tänkt på areim som utöver fastighetsfonder även förvaltar infrastrukturfonder. Kapitalresningen borde vara densamma och det kan vara ett steg mot att bli mer likt ett EQT istället för att ses som traditionellt fondbolag.

Kaktus

Generellt tror jag folk räknar konstigt på kaktus då det tycks vara väldigt levrat. Equity är en liten del av total investering och därför behöver den totala projektvinsten inte bli jättehög för att målet på irr på equity ska uppnås. Att räkna på projektet inte utifrån målet på irr utan hyresnivåer och yieldnivåer ger dock enligt mina beräkningar  ett enormt värde i vissa fall vilket skulle kunna ge enorm IRR. Det bör noteras att antaganden om överskottsgrad, hyra på de kommersiella lokalerna samt yield-nivåer såklart kan styra värderingen av objektet kraftigt, mina antaganden som föranlett värderingen nedan skulle kunna vara helt fel. Det återstår att se men mina förväntningar är inte otroligt höga för att sedan istället kunna bli positivt överraskad.






Underskottsavdrag

Som jag skrivit om tidigare finns det massa underskottsavdrag. Omstrukturering i Tyskland har gjort att vinster i CRIM nu kan användas för att utnyttja dessa förlustavdrag. Inget bolaget har pratat något vidare om men en liten nugget hittade jag i årsredovisningen, där mer och mer förlustavdrag nu verkar kunna utnyttjas. 




Inte helt lätt att förstå sig på såklart, men om det är det så är det ju inte så värst kul heller!

Flytt av projektbolagen till Principal Investments.

Bra! Har för mig att jag skrev om detta för längesedan då principal investments först presenterades, kanske snokar Catella runt här på bloggen? Går att tolka utifrån att siffrorna för totalen för EBIT för PI var lägre än vad man rapporterat för projektet Norrköping, alltså projektbolagen gör på löpande fakturering/kostnader smått förlustdrivande, tror jag fick det till typ -4 m kr i detta kvartal. Tycker det är bra att det flyttas då jag tycker det har mer att göra med PI än IM, samt bra att dessa siffror inte tynger IM längre. Detta har hjälpt rörelsemarginalen uppåt detta senaste kvartal i IM vilket är huvudfokus. Projektbolagen har viss löpande fakturering baserat på hela det investerade kapitalet som jag förstår det, vilket gör att över tiden då projekt utvecklas är det sannolikt små förluster, men där man sedan förhoppningsvis gör stora kapitalvinster när projekt avyttras.

Mvh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räntekostnader i Catellas fastighetsfonder

 Hej allihopa! Tänkte skriva lite om räntekostnader osv nu när det är en het potatis. Nedan är Catellas största fonds(Catella Wohnen Europa)...