När tar en bullmarknad slut?

Något jag tänkt en del på är när  den bullmarknad vi lever i (enligt de flesta) tillåts ta slut. Vad jag menar är inte när nästa krasch kommer, utan vad som egentligen krävs för att människor ska sluta dra en linje från botten i 2009 vid finanskrisen, och kalla allt som händer efter det en enda lång bullmarknad.





Vid coronakraschen sjönk stockholmsbörsen och mer eller mindre alla bolag otroligt fort, nedgången var brutal och även snabbare än tidigare krascher varit. Vi var dock tillbaka på samma nivåer nästan lika snabbt igen. Även fast vi hade den mest brutala nedgången på länge, något som måste kallas björnmarknad enligt alla definitioner av ordet, har bullmarknaden bara fortsatt enligt många människor. 

Om en bullmarknad inte dödas av en björnmarknad, när fan får den då dö? I sådana fall kanske hela vårt liv på jorden, och allas före och efter oss, är en enda lång bullmarknad? "När ska den längsta bullmarknaden i historien ta slut?" är någonting människor FORTFARANDE frågar sig själva. Jag tycker det blir lite humoristiskt. 

Nog för att jag är en obotlig optimist, (vilket jag tror lönar sig otroligt mycket i längden) men att kunna hålla två perspektiv i huvudet samtidigt är en bra egenskap. Utan iallafall en liten del optimism kommer man för evigt vara fast i "Världen ska gå under, FED guld och bitcoin"-träsket som jag tror är svårt att ta sig ur när man väl klivit ner i det. 

Jag tror att man gör sig själv en tjänst om man tillåter sig själv att öppna vyerna lite mer än många människor gör. Jag har ingen aning vart aktiemarknaden eller ekonomin ska gå, men att vara beredd för allt och inte bli fast i ett tankesätt och vad människor som verkar smarta på twitter (ofta med väldigt avancerade grafer) tycker om ekonomin tror jag är viktigt.

Tänk om detta är starten på en helt ny bullmarknad? Under en sådan kommer det garanterat att komma en del korrektioner, vilket är helt naturligt. Det viktiga är att inte bli skrämd och övertänka för mycket. Att fokusera på individuella case och att sluta bry sig om vart börsen ska gå kommer alltid vara rätt väg att gå.

Mvh 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räntekostnader i Catellas fastighetsfonder

 Hej allihopa! Tänkte skriva lite om räntekostnader osv nu när det är en het potatis. Nedan är Catellas största fonds(Catella Wohnen Europa)...