Catella och Tre kronor Property

Catella Asset Management Sverige har haft ansvaret för totalförvaltningen av det noterade fastighetsbolaget Tre kronor Property Investments hela fastighetsportfölj sedan det introducerades på börsen i November 2017. 

Efter bolaget blev utköpt från börsen av Svenska handelsfastigheter och således avnoterades från börsen har jag funderat över vad som skulle ske med Catellas uppdrag för Tre Kronor Property. I ett sådant fall att Catellas uppdrag avslutades tänkte jag att det borde innebära någon typ av exit-fee som i ett sådant fall skulle komma i det andra kvartalet. 

Detta har jag nu delvis fått svar på  från Catellas hemsida, se nedan bild





Catellas uppdrag avslutades alltså inte under andra kvartalet utan istället i augusti, vilket borde kunna innebära en hyfsat saftig performance fee givet den goda utvecklingen bolaget haft som istället kommer i det tredje kvartalet. Storleken på denna fee är dock inget jag vågar sia om. Jag kan tycka att denna typ av information är sådan bolaget borde kommunicera utåt.


Jag har även för mig att jag läst att 3Kr:s förra VD Michael Johansson (VD för Catellas svenska Asset Management) nyligen tagit anställning hos Stenhus Fastigheter. Detta tror jag innebär att Catellas svenska Asset Management kommer förvalta en del av Stenhus fastigheter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räntekostnader i Catellas fastighetsfonder

 Hej allihopa! Tänkte skriva lite om räntekostnader osv nu när det är en het potatis. Nedan är Catellas största fonds(Catella Wohnen Europa)...